Bouw een merk


Bouw een merk!

Of je nu net begint of al langere tijd een bedrijf hebt. Je komt er niet onderuit. De kracht van jouw merk is van belang voor je potentiële succes.

Hoe je wordt gezien door klanten, je omgeving en de concurrentie. Het wordt allemaal bepaald door de waarde van je merk. 

Een sterk merk bouw je niet zomaar op. Daar moet je dikke moeite voor doen. Voor een sterk merk heb je een lange termijn plan en de nodige lef nodig om het luid en duidelijk te doen.

Omdat er zoveel ingewikkelde termen in omloop zijn dacht ik, ik zet ze op een rij voor jullie. Want het klinkt allemaal heel erg chique en belangrijk maar eigenlijk is het recept heel erg eenvoudig.

Branding = een term waarmee bedoeld wordt welke identiteit jouw bedrijf heeft. Het zorgt voor herkenbaarheid. Dus dan hebben we het over een logo. Wat je missie is. (wat wil je bereiken met je bedrijf) En hoe uit je, je via je bedrijf. Ook heeft het te maken met de prijzen die je hanteert. De producten die je aanbiedt en welke kwaliteit je levert.

Elke onderneming valt of staat met een duidelijk plan op het gebied van branding dus je “merk ik”

Brand identity = je merkidentiteit. Dus meer dan alleen het logo of het product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat met een eigen, herkenbare huisstijl die je onderscheidt van al die anderen. Het is eigenlijk jouw identiteit in combinatie met je product of dienst.

Brand strategy= je merk aan de klant laten zien. Dat doe je door de tone of voice zoals ze mooi zeggen. Dus hoe praat je met je klant? Wat is het verhaal over je merk. Welke sfeer adem je uit. Samen met de merkwaarden van jouw bedrijf bepaald dit wat je uitstraalt 

Door een website of webshop in deze structuur te dompelen geef je de site of shop kleur met jouw specifieke kenmerken. En zodra je dit plaatst en uitstraalt in alles wat je doet geef je beeld aan hoe de klant jouw bedrijf ziet.

 

Wat natuurlijk slim is. Is om gewoon eens te checken wat de indruk is die klanten hebben of krijgen als ze de naam van je onderneming horen.

Dus niet wat jij zou willen wat ze denken. Maar gebaseerd op ervaringen die ze met jou of jouw bedrijf hebben gehad.

Belangrijk omdat: 

Omdat elk bedrijf begint met grootse plannen en klanten wil voor de rest van zijn levensduur

. Niemand wil onbetrouwbaar overkomen en een waardeloos merk neerzetten.

 

Dus ook al heb je nooit zo serieus over je merk nagedacht. Dan ook heb je een merk. En kun je maar net zo goed eens nadenken over het bouwen van je merk met een doel.

 

Leg klanten uit wat je aanbiedt en zoek naar jouw eigen USP (unique selling point)

Voordelen van het bouwen van een sterk merk

  • Meer verkopen
  • Klantenbinding
  • Helpt bij het creëren van je missie 
  • onderscheid je van de concurrentie

Succes! 

Het kost tijd om een merk te bouwen maar ga ervoor. 

Wil je dat ik eens mee kijk naar het verduidelijken van je merk laat het gerust weten.