Hoe lanceer je een creatief product?


Twijfel….. zal ik wel of niet? Ja ik ga het toch doen. Je bent namelijk overtuigd van je eigen product toch?

Iets nieuws bedenken is onze kracht als creatief ondernemer. Vaak heb je 100 ideeën tegelijk en wil je die ook altijd allemaal uitvoeren. Daar werk je hard voor en als het moment suprême daar is en je klaar bent voor de lancering dan ga je ervoor.

En dan? Dan staat het online of in je winkel en dan gebeurt er niets…… helemaal niets….

Herkenbaar?

Vaak ga je dan twijfelen aan jezelf en aan je product. Is het wel zo goed? Het is wel zelfgemaakt dus misschien te duur of te goedkoop? De concurrent heeft die workshop ook waarom gaat het daar wel als een trein en gebeurt er bij mij niets?

Wees gerust vaak heeft het niets te maken met het product of de dienst maar heeft het alles te maken met de lancering.

Als voorbeeld neem ik je mee naar de opstart van Mashtag. Na die overweldigende start dacht ik wel even die volgende bubs klanten binnen te harken. Want ja, ze waren de eerste keer toch ook gekomen? Dus hop ideeën genoeg 10 workshops erop geknald en afwachten. Er gebeurde serieus heel weinig. Later pas zag ik in dat de kopers van die spotgoedkope Groupon bon een compleet andere doelgroep waren dan de klanten die later terugkwamen. Daarnaast was Groupon natuurlijk een groot bedrijf met grote marketing kanalen en was ik ienieminie. Ik kwam helemaal niet naar boven als mensen op een workshop gingen zoeken. Kortom ik deed maar wat en had geen enkel benul hoe ik die doelgroep aan moest spreken of waar ik überhaupt mijn pijlen op moest richten.

Hierbij dus wat tips die je kunnen helpen bij het lanceren van een nieuw creatief product:

*Zorg dat je voorbereidingstijd hebt. (Wij) creatieven zijn vaak zelf zo enthousiast dat we het ene idee naar het andere droppen bij onze klanten zodat we elke week wel een lancering hebben van het 1 of ander. Maak dus keuzes. Beter 1 ding goed dan 10 half:)

*Schrijf je voorbereiding uit. Wat krijgen klanten bij jou? Wat is jou meerwaarde, wat onderscheid jou product ten opzichte van de rest? Op wie richt je het product? Waar zitten die mensen?

* Zorg dat je mensen nieuwsgierig maakt. Bereid je voor op bv de socials of in je nieuwsbrief. Tipje van de sluier geven, evt korting als je vroeg inschrijft? Maak een videoboodschap waarin je een aankondiging doet. 

* Laat mensen weten wat het product of de dienst voor ze kan betekenen. Ze kunnen het niet missen omdat?

*Zijn ze al in staat van opwinding over je product of dienst?

* Maak bekend wanneer je gaat lanceren aan je fans en zet die fans in om je product te pluggen. Als ze enthousiast zijn is je bereik meteen vergroot.

* Zorg dat het werkt. Niets zo frustrerend als iets de wereld in slingeren en later te horen krijgen va klanten dat ze het wel willen maar niet kunnen kopen. Check, check dubbel check.

* Bedank de eerste mensen in een persoonlijk mailtje voor de aankoop, vraag ze of alles duidelijk is, tips verbeteringen. 

* Socials zijn leuk maar kun je ook nog ergens anders je lancering bekend maken. Persbericht, , krant, tijdschrift, diverse platforms.

* Knal er nog een extra nieuwsbrief of mail achteraan dat ze dit echt niet moeten missen.

* Zet content klaar voor de kopers, zorg voor ze, geef ze aandacht.

* Evalueer je lancering. Zet op een rijtje wat je geleerd hebt en wat er beter kon.

En als laatste hou altijd in je gedachte dat als iets werkt bij de ene lancering het geen garantie geeft voor de volgende.  

Welk product lanceer jij binnenkort?