Je kunt niet alles doen!


Hallo creatieve ondernemer….. je kunt niet alles doen!

Ik denk ik zeg het even. 

Want volgens mij willen jullie alles nu, de hele tijd en graag alles tegelijk?

Klopt dat?

Nu kun je waarschijnlijk meer dan je denkt maar je kunt het niet allemaal NU doen.

Ik zal je even meenemen in mijn eigen ervaringen. Mijn valkuil is waarschijnlijk dezelfde als die jullie hebben. Teveel ideeën, projecten en graag NU meteen. Jaren heb ik dan ook alles door elkaar gedaan. Daar ging ik hard op maar zorgde ook voor een stroom aan werk die maar niet ophield.

Nu weet ik dus uit eigen ervaring dat ik mezelf daarin dus juist moet afremmen en focus aan moet brengen. Ik deel dus sinds een aantal jaar alles in via losse projecten. 

Zo hou ik overzicht op mijn agenda en vullen de projecten elkaar ook aan. Het ene project kost veel tijd en het ander minder maar het houd me scherp om niet alles dwars door elkaar te doen. En van project naar project te hoppen zonder resultaat. 

Het voordeel hiervan is dat ik er na een tijdje achter kwam dat er eigenlijk heel veel overlap in al die projecten zat. Alles stond eigenlijk in verbinding met elkaar.

Ik had en heb bijvoorbeeld project Instagram. Dat is een vast item in de agenda en kost me elke week ongeveer evenveel tijd. Dit is makkelijk in te plannen en er zit een grote overlap in met de rest van mijn werk. Ik gebruik bv de posts als voorbereiding voor de nieuwsbrief of voor een blogartikel dat ik wil schrijven.  Die blog komt soms elke week maar op andere momenten 2 x per maand. Vaak maak ik er 3 achter elkaar als ik inspiratie heb of juist een week niets. Maar hij staat altijd op mijn projecten lijst. 

Daarnaast is een vast item de coachingssessies die ik met jullie heb staan. Vanuit die coaching krijg ik weer inspiratie voor een instapost of voor een blog artikel en pik ik op waar jullie behoeften liggen mbt ondernemersvragen. 

Denk aan project netwerkdag organiseren. 

Er is dus altijd overal overlap in mijn projecten of ze nu tijdelijk of altijd aanwezig zijn in de agenda.. 

Dat bespaart mij en heel veel tijd, maar ook heel veel frustratie want je kan nu eenmaal niet altijd alles doen wat op de lijst staat.

Een aantal Tips!!!!

  • Noteer al je losse punten die je moet doen en je nieuwe ideeën/plannen op een groot vel.

*Sorteer deze in categorieën bijvoorbeeld project:

*Social media

*Voorraadbeheer

*Administratie

*Webshop

Zet de taken die erbij horen erachter. 

Hoe vaak doe je deze taken? Is het eenmalig? Of komen ze elke keer terug in de week/maand?

Maak hiervan een planning.  Wanneer doe je wat en op welke dag. Is het om de maand of elke week? De specifieke projecten die erbuiten vallen kun je dan daarnaast gaan plannen. bijvoorbeeld die nieuwe workshop of najaarscollectie die eraan zit te komen. Dit zijn ook weer losse projecten.

Planning te vol? Dan wil je waarschijnlijk te veel verschillende dingen op hetzelfde moment. 

Focus!!!!!

Hoe meer overlap, des te meer tijd heb je over in je dagelijkse bezigheden. Dus bundel, maak het helder en probeer jezelf niet een slag in de rondte te werken.

Merk je dat je planning echt te vol is. Ga gewoon schrappen. Maak keuzes, 

Stuur die nieuwsbrief niet elke week maar 1x in de 2 weken. Of bedenk niet elke maand een nieuwe workshop maar doe dat 1x in het kwartaal allemaal tegelijk.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en dat je de planning wat meer kan structureren zodat je toch een heleboel kan doen (niet alles natuurlijk)

Wil je eens met mij sparren of focus laten aanbrengen in je bedrijf, stuur me gerust een berichtje. Ik denk graag met je mee.