5 tips voor SEO op je creatieve bedrijfs website


5 SEO tips voor je creatieve bedrijf

Deze keer aandacht voor de hocus pocus die SEO heet. 

Heb jij wel eens kritisch naar je eigen website gekeken? 

En bedacht of je deze zaken wel goed ingeregeld hebt?

Niet het leukste werk binnen je creatieve bedrijf natuurlijk, maar wel nodig om gevonden te worden en je creatieve producten of diensten te verkopen.

Wat is SEO nu precies?

SEO is search engine optimizations. Eigenlijk dus de technieken die ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt. 

Er is dan ook nog verschil tussen:

On page:   de optimalisatie die je direct op je website kunt uitvoeren om de zoek vriendelijkheid te verbeteren. Bijvoorbeeld: de structuur van je creatieve website,  het technisch aspect of het optimaliseren van de inhoud van je website.

Met Off page bedoelen we:

Optimalisatie buiten je eigen creatieve website. Dus bijvoorbeeld externe links van andere bedrijven,  een account op google mijn bedrijf en aanwezigheid op de socials.

Deze tips kunnen je helpen om vindbaarder te worden.

  1. Bepaal focus woord of zin per pagina met zoekwoorden onderzoek voor je creatieve bedrijf:

Een focuswoord is een term of zin die het hoofd onderwerp van jouw creatieve webpagina beschrijft. Je maakt het hiermee voor Google makkelijker om jouw pagina te begrijpen en te matchen met zoekopdrachten. 

Door een duidelijke focus te hebben, maak je jouw creatieve webpagina  gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker voor jouw bezoekers. 

Met een zoekwoordenonderzoek kun je bepalen welke zoektermen relevant zijn voor jouw pagina en welke focuswoorden je het beste kunt gebruiken. 

Laat het focuswoord terugkomen in de eerste en laatste alinea en maak gebruik van synoniemen. Ga dus niet 1000 keer hetzelfde zoekwoord toevoegen want het mag niet meer voorkomen dan 3 keer per 100 woorden op een pagina. Google controleert daarop en dat heeft een negatief effect. Natuurlijk doet dit ook geen goed aan  je leesbare teksten.

2 Zorg voor een juiste structuur

De headingstructuur is de manier waarop de koppen op een webpagina zijn georganiseerd. Hier zijn zes niveaus van. Je stelt ze aan de achterkant van je website in. Als je dit goed organiseert help je Google en de bezoeker om de pagina beter te begrijpen.

  • Geef dus aan waar de pagina over gaat (focuswoord of zin)
  • Subonderwerp benadrukken
  • Onderwerp uitwerken (details over specifiek onderwerp)

3. Maak gebruik van links

Gebruik links zowel intern als extern.

  • Interne links: van de ene pagina naar de andere pagina op dezelfde website. Door pagina’s binnen je website met elkaar te verbinden, creëer je een hiërarchie van pagina’s die Google gebruikt om de inhoud van je website te begrijpen. 
  • Externe links zijn links vanaf jouw website naar andere websites. 

Zorgt voor vertrouwen. En dat je de info die je deelt ondersteunt.

4. Geef afbeeldingen een alt tag

Een alt-tag is een beschrijvende tekst die aan de afbeelding wordt toegevoegd. Het is belangrijk om elke afbeelding op je website een alt-tag te geven omdat Google geen afbeeldingen kan ‘zien’ zoals mensen dat doen. Beschrijf de inhoud van de afbeelding zo goed mogelijk .

5. Schrijf een Little tag en meta description

De title tag en meta description worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. En geven de zoekmachines informatie waar de pagina over gaat. Te zien gebruikers in de zoekresultaten waardoor je bepaald of je doorklikt naar de pagina of niet. Het is dus belangrijk om een duidelijke title tag en pakkende meta description te hebben die de inhoud van de pagina goed beschrijft. De title tag en meta description kun je invullen aan de achterkant van je website.