Social media onderzoek 2024-2025
Samenvatting van het Nationale Social Media Onderzoek. 2024-2025
Het Nationale Social Media Onderzoek is het grootste trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research (bron: Newcom.nl). Het onderzoek wordt al sinds 2010 jaarlijks uitgevoerd. En het is interessant om te kijken naar de trends en ontwikkelingen die je kunt gebruiken voor je creatieve bedrijf. Er deden dit jaar 6.437 respondenten mee van 15 jaar en ouder. Hier de belangrijkste uitkomsten
We zitten 115 minuten per dag op social media
- We besteden gemiddeld zo’n 2 uur (115 minuten) per dag aan de socials.
- Het gebruik onder 20 tot 39-jarigen is gedaald ten opzichte van vorig jaar, van 154 minuten naar 147 minuten.
- Ook bij 15 tot 19-jarigen is een kleine daling te zien, van 168 naar 165 minuten. In de leeftijdscategorie 65+ is het gebruik juist gestegen, met 3 minuten.
- Vorig jaar steeg het gebruik onder mensen jonger dan 40 jaar nog, maar dit jaar is dat gedaald. Nederlanders boven de 40 jaar zijn juist actiever geworden op social media.
YouTube, Instagram & LinkedIn groeien lekker door
We zien een groei in het gebruik van Instagram (19%) en LinkedIn (40%)
Maar de flinke groei van YouTube met maar liefst 30% is het grootst. Realiseer je dus dat dit misschien een kans is.
Voordelen YouTube:
- langere levensduur voor je content
- langere video content
- YouTube is de perfecte plaats voor educatieve, entertainment- en uitlegvideo’s.
Dagelijks gebruiken we minder verschillende platforms
Waar we vorig jaar nog gemiddeld 2,4 platforms per dag gebruikten, is dat in 2025 2,0. Binnen alle leeftijdsgroepen neemt het gebruik van verschillende platforms op een dag af.
Het dagelijks gebruik neemt wel toe
We gebruiken dus minder verschillende platforms op een dag, maar het gebruik is wel intensiever geworden.Het dagelijkse gebruik neemt toe. Bij WhatsApp, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok en Snapchat is een groeiend aantal gebruikers te zien, waarbij LinkedIn het hardst is gegroeid met 230.000 gebruikers. Bij Facebook, Pinterest, X en Telegram zien we juist een daling in het aantal gebruikers. Waarbij X dus verlies heeft.
Er gebeurt de laatste tijd natuurlijk een hoop op de socials. Veel mensen gaan weg van X maar nu er ook ontwikkelingen zijn bij TikTok twijfelen veel mensen of ze niet een andere keus moeten maken.
Minder social gebruik.
Voor het eerst werd er onderzoek gedaan naar mentaal welzijn in relatie tot de socials Daarin valt op dat social media vaker wordt gezien als zeer negatief. Resultaat: 5,2 miljoen Nederlanders proberen hun socialmedia-gebruik te verminderen.
