Wie is jouw doelgroep?


Heb jij daar wel een serieus over nagedacht?

Toen ik ging starten, kwam ik er na een aantal maanden achter dat de workshops vooral door vrouwen bezocht werden.

Dat was me natuurlijk al eerder opgevallen maar daar kwam ook tegelijk het besef dat het vooral een beetje dezelfde vrouwen waren. Leeftijd, kledingkeuze, interesses, kinderen, werkend en dol op creativiteit.

Pas veel (lees:, jaren later) ben ik me gaan verdiepen in, wie zijn die mensen nou die bij mij komen?

In mijn marketing uitingen en in mijn aanbod kwam toen namelijk pas het besef dat als ik ze direct kon aanspreken mijn verkoop omhoog ging. Ook kon ik daardoor weer op andere producten en diensten insteken die deze doelgroep ook interessant vond.

Kort gezegd, ging ik dus ontwikkelen en ondernemen voor een specifieke doelgroep.

En dat is dus de truc. Je hebt niets aan 8 K aan volgers op Instagram als niemand je dienst of product afneemt.

Je zit dan hoogstwaarschijnlijk in de verkeerde vijver te vissen. Of je stuurt wel nieuwsbrieven maar krijgt daar nooit direct verkoop uit. Of je staat je het zweet op je voorhoofd te werken op een event, verkoopt niets en later denk je. Was dit wel mijn doelgroep?

Ga gewoon eens in gesprek met je ideale klant. Gewoon aan de keukentafel.

Vel papier erbij en schrijven maar. Ook goed om eens aan je huisgenoten te vragen hoe ze jou ideale klant zien.

Het kan nl zomaar zijn dat deze heel anders is als jij in je hoofd hebt.

Hierbij een aantal tips om jou ideale klant te beschrijven.

  • Wie wil je bereiken (leeftijd, geslacht, type)
  • Op wie richt je, je pijlen (wat denken ze, baan, waarden en normen)
  • Wanneer kopen ze jou product (voor hun zelf, cadeau, business, )
  • Hoe denken die mensen (waar worden ze enthousiast van, hoe spreek je ze aan)
  • Wat willen ze bij jou halen? (inspiratie, gratis acties, producten)
  • Waar dromen ze van? (toekomst, grootste wensen)
  • Welke angsten hebben ze? (wat vinden ze spannend)

Ga jij hiermee aan de slag?